Geschiedenis van scouts Kortemark

Scouts Kortemark groeide door de jaren heen. Wil je weten hoe de scouts is geëvolueerd is van 1 naar 8 takken? Klik dan zeker eens op de datums.

24 december 1957

Herwig Declerq richt Scouts Kortemark op. Herwig begint met een Jongverkennertak en later komt daar een Welpentak bij.

District Houtland wordt opgericht met als districts commisaris Herwig Declerq

Tussen 1961 en 1968 wordt het eerste groepskamp van Scouts Kortemark georganiseerd.

1967

10 jarig bestaan van Scouts Kortemark. Dit wordt gevierd met een optreden van de toen nog niet zo bekende Willem Vermandere.

1968

Een aanpassing in het uniform: hemd en korte broek worden omgeruild voor een polo en een lange broek

1973

De scouts hebben een officieel lokaal. Het wolvenhol bevindt zich achter het OCMW in een gerestaureerde schuur.

Er kwam ook heimwee naar het traditioneel uniform. De polo en lange broek werden opnieuw vervangen door het hemd en de korte broek.

Scouts Kortemark richt nu ook een Gidsentak op.

Dankzij het succes van de Gidsentak wordt er ook een Jonggidsentak opgericht.

25 jarig bestaan van Scouts Kortemark, hip hip hoera!

1991

De scouts werd alsmaar groter, waardoor vanaf dit jaar ook een kaboutertak werd bijgevoegd.

1995

Het jaar van de oprichting van Open Kamp Houtland. Open Kamp is een kamp voor kinderen en jongeren uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen die niet bij Scouts en Gidsen Vlaanderen zijn aangesloten. De bedoeling is dat zij een echt scoutskamp kunnen meemaken om zo kennis te maken met scouting.

En ook de kleinsten konden vanaf nu naar de scouts komen. Want de Kapoenentak werd toegevoegd aan Scouts Kortemark.

1996

FILE281296 wordt georganiseerd door de Jins. Dit evenement bleef verder bestaan buiten de scouts. De laatste editie was in 2011 aan het spaarbekken van Kortemark.

Maar er werd ook een donkere bladzijde geschreven dit jaar in de geschiedenis van Scouts Kortemark. Een brand legt het lokaal van Scouts Kortemark in as. De brandweer ontdekte twee vuurhaarden waardoor men wist dat het om brandstichting ging. De dader is nooit gevonden. De stalling van het OCMW, die zich net naast het oude lokaal bevond, bleef en daar vonden de scouts voorlopig onderdak.

De scouts werd nu ook online vindbaar. Want de eerste website werd gelanceerd.

1998

Een nieuwe fuif voor onze scouts: de eerste editie van Lightning. Die jarenlang een succes bleek.

Scoutaboe wordt opgericht.

Lightning barst uit zijn voegen. Daardoor wordt er beslist om naar het ‘Nie Geweune Wè’-concept over te gaan. De leiding wou terug naar de bescheiden scoutsfuif van vroeger

VVKSM wordt Scouts en gidsen Vlaanderen

2006

Scouts Kortemark krijgt een nieuw lokaal van de gemeente samen met een nieuw materiaalkot. Wat een luxe!

Scouts wereldwijd viert het 100 jarig bestaan.

Scouts Kortemark zelf wordt ook dit jaar 50 jaar en dit wordt uitgebreid gevierd. Een boek (Droom me daar ‘ns) over het 50 jarig bestaan wordt uitgebracht samen met speciale t-shirts en truien. Het boek over het 50 jarig bestaan is tevens nog altijd te verkrijgen bij de uniformverantwoordelijke.

Lightning wordt opnieuw uit de kast gehaald, maar wordt op kleinere schaal georganiseerd. Inmiddels (lees: in 2013) is het uitgegroeid tot een vaste waarde in het fuifmilieu. Er is een groot aanbod qua muziek met 3 zalen waar er verschillende genres worden aangeboden.

2009

De scouts heeft nu ook een facebook groep! Daar kunnen leiding en ouders elkaar online bereiken.

2011

Grote veranderingen rondom het lokaal: de volledige speelzone wordt heringericht en aangelegd met bosjes, heuvels en een waterput.

55 jarig bestaan van Scouts Kortemark

2013

De herinrichting van de speelzone wordt verder afgewerkt met nieuwe materiaalkoten dicht bij het jeugddorp. Ook de ingang rondom de kapellestraat wordt afgewerkt. Er is nu een praktisch rondpunt met een unieke totempaal.

De facebook groep wordt ingewisseld voor een facebook pagina

2016

De eerste editie van ons nieuw fuifconcept ERROR was een succes. Dit na negen opeenvolgende edities van ons vorig concept LIGHTNING (totaal van 12 edities).

De website wordt volledig herbouwd en opgefrist.

De scouts bestaat 60 jaar! Dit wordt gevierd met een feestweekend.

2018

Terug een nieuwe fuif voor onze scouts: Kegelfuif. Dit is een lokaalfuifje en is haalbaarder voor de leiding, maar minstens even succesvol! Tot op heden nog steeds onze jaarlijkse fuif.

9 september wordt er opnieuw een nieuwe tak toegevoegd bij scouts Kortemark, namelijk de Akabe. Vanaf nu kunnen kinderen van 12 tot 18(+) met een verstandelijke of fysieke beperking ook komen naar de scouts.

2021

Scouts Kortemark is nu ook actief op Instagram! Leuke foto's kan je dus daar vinden.

Ook een nieuwe website voor de scouts. Helemaal up-to-date dus.

2022

Scouts Kortemark bestaat 65 jaar!!! Dit wordt uitbundig gevierd met openluchtconcerten en een colorrun.

Ook werd er voor de gelegenheid ons eigen bier gebrouwen, Herwig. Een hommage aan de oprichter van de scouts, Herwig Declerq.

2023

Akabe Kortemark bestaat 5 jaar en dat wordt gevierd door een buitenlands kamp in Duitsland.