Jaarthema

JAARTHEMA 2023-2024 : "SPEELSTEK REUZEPLEK"

Dit jaar komen we op voor onze omgeving en onze scouteske thuis. Zo maken we van elke plek een speelstek!

Scouts en gidsen spelen altijd en overal: binnen, buiten, op het water, in het bos, op het plein, alles daartussen of ver daarvandaan. Geen vierkante centimeter op ons pad naar ontdekking en ontwikkeling laten wij onbespeeld. Tegenwoordig staat onze wereldwijde speeltuin regelmatig onder druk. Maar we zouden geen gidsen en scouts zijn als we de handen niet uit de mouwen van ons hemd zouden steken. Opkomen voor onze omgeving, dat kunnen we, met groot plezier en kleine daden.

Wat is een jaarthema?

Elk jaar kiest Scouts en Gidsen Vlaanderen een onderwerp uit dat extra aandacht verdient. Dat kan een belangrijk scoutsthema zijn, maar ook een belangrijk thema in de wereld.

Van kapoenen tot leiding, iedereen doet zijn best om alles rond dat thema beter te maken. Scouts en gidsen van over heel Vlaanderen en Brussel werken zo samen, maar wel op hun eigen manier. En zo wordt de wereld een beetje mooier en beter

Waar zie je het jaarthema?

Het jaarthema kan je op verschillende plaatsen tegenkomen. Denk maar aan het kenteken op je hemd of aan het jaarlied. (Ken jij de danspasjes?)

Het jaarthema zie je ook in de tijdschriften: Krak? en Boem!. Als je jin bent, ook in Over & Weer.

Natuurlijk kan je in jouw groep ook aan de slag met het jaarthema. Maar dat kiest elke groep zelf.  Dat is elk jaar iets anders. De leiding krijgt daarover informatie van Scouts en Gidsen Vlaanderen.

Hoe ontstaat een jaarthema?

De nationale vrijwilligers van Scouts en Gidsen Vlaanderen denken tijdens de verbondsraad (de algemene vergadering) na over welke thema’s belangrijk zijn. Daarna gaat een klein groepje vrijwilligers aan de slag.

Heb je zelf een idee voor een leuk en interessant thema? Laat het weten!