Algemene info

Informatie over de scouts

Scouts Kortemark: Wie zijn we? Wat doen we?

Je kent ons misschien wel… We trekken vaak door de straten van Kortemark, sjorren een constructie op ons grasplein en tijdens de vakantie overstelpen we het station op weg naar ons kampterrein.

Wij, dat zijn de Scouts van Kortemark, een actieve jeugdbeweging voor jongens en meisjes tussen de 6 en 18 jaar. Onze officiële naam klinkt als volgt: Scouts Robrecht De Fries W1301G. We zijn verbonden aan Scouts en Gidsen Vlaanderen. Over heel Vlaanderen zijn we met bijna 82 000!

Vrienden maken, met vallen en opstaan. We nemen onze touwtjes in handen. Bij scouting luisteren we naar anderen en komen we op voor onszelf. We maken samen keuzes en realiseren die als één groep.

Natuurlijk kunnen alle kinderen en jongeren, zonder uitzondering bij ons terecht. Bij Scouts Kortemark is gewoon iedereen welkom.

CONTACT OPNEMEN? Dat kan via onze groepsleiding:

Tibo Tahon (+32 471 79 99 56)

Alies Vandewalle (+32 472 31 26 54)

Je kunt ons ook contacteren via de Facebookpagina of mailen via info@scoutskortemark.be.

Takken

Onze grote groep is onderverdeeld in verschillende takken, met elk een leidingsploeg die eigen activiteiten en kampen organiseert. Deze takken zijn opgedeeld per leeftijd. Ontdek tot welke tak jij/je kind behoort op deze pagina. Hier vind je ook wie de leiding van de tak is, welke berichten die allemaal geplaatst hebben en kan je zelf een bericht sturen naar de leiding. Ook kun je daar je activiteitenkalender terugvinden.

Akabe

Akabe is een tak van Scouts Kortemark voor kinderen en jongeren met een beperking tussen 12 en 18 jaar. Akabe staat voor 'anders kan best', en dat mag je gerust letterlijk nemen! Onder de vleugels van Scouts & Gidsen Vlaanderen zijn zo'n 50-tal akabegroepen actief en wij zijn hier één van!

De activiteiten zijn gelijklopend als deze van onze reguliere werking. Zo houdt akabe op zondagnamiddag eens een themaspel, bosspel of stadsspel spelen, zullen wij knutselen en koken maar vooral veel ravotten! De activiteiten die op onze kalender zullen staan, worden steeds aangepast aan de leefwereld en mogelijkheden van de kinderen en jongeren.

Je kan ons terug vinden in de scoutlokalen van Kortemark (Kapellestraat 20a). Onze activiteiten vinden plaats op zondag van 14u tot 17u en dit om de drie weken. Er wordt door ons ook steeds een vier-uurtje voor de leden voorzien.

Wanneer?

Onze activiteiten van de regeliere werking gaan meestal door op zaterdagnamiddag. We starten om 14u en eindigen om 16u. Af en toe kan de activiteit ook op vrijdagavond vallen. Dit wordt steeds meegedeeld op de kalender die te vinden zijn op de website (zie Takken -> Berichten). Gemiddeld is er drie keer in een maand scouts en gaan we 2 keer per jaar op weekend. In de maand juli vertrekken we op kamp! Joepiee!

Uniform

In de scouts dragen we bewegingskledij, beter bekend als ‘uniform’. Bij ons is het dragen van een scoutshemd en dat is vanaf de kabouters/welpen verplicht. Het is kan tegen veel stootjes en gaat járen mee. Een hemd kan je bestellen bij de scouts zelf of kopen in de Hopper (website: www.hopper.be/winkel).

De jongsten onder ons, de kapoentjes, dragen een rood Scouts Kortemark T-shirt met als logo “nie geweune wi”. Dit kan je kopen bij ons en kost 6 EUR. De das (sjaaltje) kun je kopen bij onze uniformverantwoordelijken en kost 10 EUR. Je kan dit ook bij de leiding van je kind zelf vragen.

Meer info? Ga naar Onze groep -> Uniform

Eens komen proberen? Geen probleem!

Iedereen is welkom, dus je mag gewoon eens komen meespelen op een zaterdagnamiddag. Daarna kan je beslissen om al dan niet in de scouts te komen. De kalenders zijn telkens te vinden op de tak-pagina.

Maar pas op, want de scoutsmicrobe heeft je sneller te pakken dan je denkt!

Inschrijven? Gewoon doen!

Shia Labeouf Just Do It GIFs - Get the best GIF on GIPHY
Goede raad van Shia LaBeouf

Het inschrijvingsgeld is 43 EUR. Als een lid aansluit na 1 maart spreken we van een halfjaarlijks lid waarvoor de bijdrage 21,5 EUR bedraagt.

Dit bedrag gaat dus rechtstreeks naar Scouts en Gidsen Vlaanderen, zelf houden we daar niets van over. Hiervoor ben je het hele jaar verzekerd, wordt de pedagogische werking van Scouts en Gidsen Vlaanderen verzekerd, krijgen leden een ledenblaadje, zijn alle administratieve kosten gedekt, enz.

Voor leden met financiële beperkingen is er een vermindering van inschrijvingsgeld, kampgeld en andere kosten voorzien. Dit wordt geregeld via de vrijetijdspas van de gemeente Kortemark.
Bij elk ziekenfonds kan je ook een deel van het inschrijvingsgeld terugkrijgen. De ouders geven uit eigen initiatief het formulier met zegel op af aan de leiding. De leiding vult het daarvoor voorziene vak in, en plaatst er de stempel van de scouts op. Daarna moeten de ouders het formulier overhandigen aan hun ziekenfonds.

Wil je graag inschrijven? Ga dan naar inschrijven.

Vrijetijdspas

Met de vrijetijdspas geniet je van 80% korting op de deelnameprijs en lidgelden van heel wat culturele, sociale, jeugd- en sportactiviteiten in Kortemark.

Deze pas is voor inwoners van de gemeente die het financieel moeilijker hebben. De vrijetijdspas wordt in het Sociaal Huis aangevraagd. Er wordt een standaardformulier ingevuld door de maatschappelijk werkster.

Als je aan de voorwaarden voldoet, wordt er een persoonlijk pasje per gezinslid opgemaakt.

De toekenning gebeurt op basis van het gezamenlijk belastbaar inkomen of op basis van een attest inkomensgarantie voor ouderen.

Volgende documenten dient u binnen te brengen in het Sociaal Huis:

Het pasje is 1 jaar geldig.

Ontdek het via deze  link.